Μεγάλη συζήτηση τόσο στα τοπικά μέσα ενημέρωσης της Θεσσαλονίκης όσο και σε δικτυό- τοπους τις τελευταίες ημέρες γίνεται για την κατασκευή του Fly over, μιας υπερυψωμένης δηλαδή γέφυρας 13km πάνω από ένα τμήμα της περιφερειακής οδού της Θεσσαλονίκης. Από τη μία πλευρά η κυβέρνηση, κατασκευαστικές εταιρίες προβάλλουν την κατασκευή του έργου ως σωτήρια λύση για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, από την άλλη περιβαλλοντικές οργανώσεις, συλλογικότητες, απλοί πολίτες διαμαρτύρονται και διαφωνούν με τη «λύση» που επιλέγεται για άλλη μια φορά σε βάρος μιας ποιοτικής καθημερινότητας στη ζωή των κατοίκων. Αυτοί που διαφωνούν  «βλέπουν» σημαντική περιβαλλοντική επιβάρυνση που θα προκύψει από την κατασκευή του Flyover, αλλά και τρομακτικές ελλείψεις στην εκπόνηση των σχεδίων. Επίσης, διαφωνούν με την διαρκή παραμέληση των μέσων μαζικής μεταφοράς στην πόλη. Αντί για έργα περιβαλλοντικής  αναβάθμισης του αστικού τοπίου, προκρίνονται έργα γιγάντωσης των μεγαλουπόλεων στα πλαίσια τεχνοκρατικής ανάπτυξης που τόσο καταστροφική και θανατηφόρα αποδείχθηκε και με την υγειονομική κρίση.

Οι μικροί μας δημοσιογράφοι, από την Α΄τάξη του σχολείου μας, ασχολήθηκαν με το θέμα. Χωρίστηκαν σε ομάδες, συνέλεξαν πληροφορίες, προβληματίστηκαν  και παρουσίασαν στην τάξη τις εργασίες τους. Ακολούθησε αγώνας λόγου και στο τέλος ψηφοφορία. Στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι μαθητές και οι μαθήτριες τάχθηκαν κατά της κατασκευής του flyover.

Χατζηπολήζης Βασίλης , Χελένσιο Τίκνο

«Τα οφέλη από την πραγματοποίηση του έργου το Fly over είναι πολλά για όλη την πόλη. Δραστική μείωση του χρόνου και του κόστους μεταφορών. Βρήκα στον τύπο πως ο τομέας της οικονομίας στην πόλη της Θεσσαλονίκης θα ενισχυθεί σημαντικά. Θα υπάρχει οδική ασφάλεια, μείωση αριθμού των ατυχημάτων. Επίσης, θα υπάρξει βελτίωση και ενίσχυση του τουρισμού στη Βόρεια Ελλάδα, αφού σήμερα δεν είναι ικανοποιητική η πρόσβαση στο αεροδρόμιο Μακεδονία αλλά και στους τουριστικούς προορισμούς της Χαλκιδικής, κυρίως το καλοκαίρι. Επίσης,  βρήκαμε σε κάποιες ιστοσελίδες πως θα υπάρξει περιβαλλοντική αναβάθμιση της περιοχής της Θεσσαλονίκης και διαβάσαμε κάτι που δεν το καταλάβαμε καλά, πως θα υπάρχει αύξηση της μέσης ταχύτητας των οχημάτων που ακολουθούν διαδρομές εκτός κέντρου».

Κατής Δημήτρης,  Μάριελ Ράπτσε

Κατά τη γνώμη μας τα αρνητικά από την κατασκευή του flyover είναι πιο πολλά!!!Κυκλοφοριακή συμφόρηση στην πόλη για τα επόμενα 4-5 χρόνια μέχρι να ολοκληρωθεί. Μεγάλες πιθανότητες για ατυχήματα, αφού πλέον ο περιφερειακός έχει μόνο δύο λωρίδες κατεύθυνσης. Θα οξύνει δραματικά το ήδη έντονο πρόβλημα της ηχορύπανσης. Θα αλλοιώσει δραματικά την φυσιογνωμία της πόλης, θα υποβαθμίσει την αισθητική του τοπίου και ιδιαίτερα του Οικισμού Κωνσταντινουπολιτών. 

Τα αποτελέσματα του αγώνα λόγων; Ιδού τα αποτελέσματα:

Μάριελ Ράπτσε, Λικολλάρι Διονύση

Σε τι θα ωφελήσει την πόλη;

  •  Ουσιαστικά, δημιουργείται ένας οδικός άξονας που θα επιτρέπει την ταχεία και ασφαλή παράκαμψη της πόλης, μειώνοντας τον όγκο των αυτοκινήτων που θα κυκλοφορούν στο κέντρο της πόλης άρα και τα καυσαέρια.
  •  Το σημαντικότερο ωστόσο που θα επιφέρει το FlyOver, είναι η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. 
  • Βέβαια, για την κατασκευή του FlyOver προβλέπεται να απαλλοτριωθούν 70 στρέμματα δάσους, τα οποία όμως θα αντικατασταθούν με πολλαπλάσια στρέμματα σε φυτεύσεις, οπότε, σύμφωνα με τους μελετητές, το περιβαλλοντικό ισοζύγιο θα είναι θετικό.

Παράλληλα εξασφαλίζεται:

  •  Γρήγορη και ασφαλής πρόσβαση από και προς τους πιο κρίσιμους προορισμούς, όπως ΠΑΘΕ, Εγνατία Οδό, Αεροδρόμιο «Μακεδονία» και Χαλκιδική.
  •  Πολύ πιο εύκολη πρόσβαση στη Θεσσαλονίκη από τις γειτονικές πόλεις, όπως τις Σέρρες, τα Γιαννιτσά, το Κιλκίς, την Κατερίνη. 
  • Το Flyover θα έχει άμεση επίδραση στην καθημερινότητα της πόλης, εξυπηρετώντας 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση, προσφέροντας στους οδηγούς μετακινήσεις σε πιο σταθερούς χρόνους και με οικονομία. Αρκεί να αναφερθεί ότι η δυνατότητα του σημερινού δρόμου είναι 5.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση, ενώ το 2030 εκτιμάται ότι θα είναι 7.500 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση.

Φιλοκώστας Ηρακλής, Τοργιαλίδης Κωνσταντίνος, Στεργιαννάκος Χρήστος

Δέκα επιχειρήματα κατά του fly over και κατά την γνώμη μας πρέπει να τα λάβουμε υπόψη μας…πολύ σοβαρά!!!

  • Θα κοπούν πολλά δέντρα και θα υπάρξει μείωση οξυγόνου στη Θεσσαλονίκη.
  • Το Flyover όχι απλώς δεν θα λύσει το κυκλοφοριακό, αλλά θα αναπαράγει τις αιτίες του προβλήματος.
  • Το έργο αυτό θα βλάψει την περιοχή και τα σπίτια των κατοίκων, προκαλώντας αλυσιδωτές επιπτώσεις.
  • Αυξάνονται ανεξέλεγκτα τα επίπεδα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, ειδικά στις περιοχές διέλευσης του έργου.
  • Καταστρέφονται συνολικά 82.000 τετραγωνικά μέτρα αναδασωτέας δασικής έκτασης και υλοτομούνται 20.000 τετραγωνικά μέτρα δενδρώδους έκτασης με πεύκα, έλατα κλπ!
  • Σημειώνουν πως κατά τη διάρκεια των εργασιών, δεν έχει προβλεφθεί η πρόσβαση στο δάσος του Σέιχ Σου από τα πυροσβεστικά οχήματα.
  • Ανατρέπεται το οικοσύστημα του Σέιχ Σου, σε μια περίοδο που η χώρα μετράει πάνω από 1.800.000 στρέμματα καμένης γης.
  • Προχωράει η εκτέλεση ενός έργου του οποίου οι μελέτες δεν έγιναν σε πραγματικές κυκλοφοριακές συνθήκες, αλλά τον Μάιο-Ιούνιο 2020 που ίσχυαν μέτρα απαγόρευσης κυκλοφορίας λόγω της πανδημίας.
  • Θα βρίσκεται δίπλα σε κατοικημένες περιοχές, με δεκάδες σπίτια και σχολεία και τα επίπεδα θορύβου, αλλά και η επιδείνωση(=χειροτέρευση) της ποιότητας του αέρα που αναπνέουμε, θα κάνουν την καθημερινότητα χιλιάδων ανθρώπων αβίωτη.
  • Η απαξίωση των μέσων μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ),που σημαίνει περισσότερα αυτοκίνητα, μεγαλύτερη ατμοσφαιρική ρύπανση.   

Leave a Comment