Στα πλαίσια του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας μελετήσαμε διάφορα κείμενα σχετικά με τη «γλώσσα των νέων». Η γλώσσα των νέων είναι ένας ιδιόμορφος τρόπος ομιλίας/έκφρασης με χαρακτηριστικά που τον διαφοροποιούν από την πρότυπη γλώσσα. Το φαινόμενο είναι διαχρονικό. Πάντα οι μεγαλύτεροι παραπονιόντουσαν για την καταστροφική επιρροή της γλώσσας των νέων. Ζητήσαμε από τους μαθητές του Γ1 και του Γ2 να μιλήσουν γι’ αυτόν τον ιδιότυπο γλωσσικό τους κώδικα, να ακούσουμε τους προβληματισμούς τους, τα επιχειρήματά τους και να μοιραστούν μαζί μας την αμεσότητα, τον αυθορμητισμό, την ταχύτητα, τις αναζητήσεις, την αμφισβήτηση, την ανατρεπτικότητα που εκφράζουν μέσα από την αντι-γλώσσα τους. Γιατί όλοι οι νέοι γράφουν με λατινικούς χαρακτήρες; Είναι τα greeklish απειλή για τη γλώσσα μας; Μπορεί το σχολείο να εκσυγχρονιστεί και να αναπνεύσει τα «χνώτα» των σημερινών εφήβων; Η φωνή των μαθητών μας είναι η καλύτερη απάντηση στους προβληματισμούς μας για να κατανοήσουμε εμείς οι μεγαλύτεροι τη γλώσσα των νέων ως καθρέφτη της εποχής τους, της κουλτούρας, της δικιάς τους πραγματικότητας.
Η γλώσσα των νέων
Kάθε γλώσσα έχει τον δικό της χαρακτήρα, είναι σαν ένας μοναδικός κώδικας επικοινωνίας για όλους εκείνους που την μιλούν. Κυρίως, όμως, η γλώσσα βοηθάει στην κοινωνικοποίηση κάθε ατόμου εκφράζοντας έτσι τις σκέψεις του, τα συναισθήματά του. Με αυτόν τον τρόπο, χρησιμοποιώντας έναν δικό του γλωσσικό κώδικα, ένας νέος άνθρωπος έχει την αίσθηση πως ανήκει σε μια ομάδα. Αυτό ισχύει στους νέους περισσότερο καθώς εκείνοι χρησιμοποιούν λεξιλόγιο εμπλουτισμένο με ξενόφερτες λέξεις σαν τα greeklish, για να μπορούν έτσι να επικοινωνήσουν με τους συνομηλίκους τους με περισσότερη ιδιωτικότητα.
Τα greeklish πλέον χρησιμοποιούνται στην Ελλάδα από σχεδόν όλο τον πληθυσμό των ανθρώπων από 25 ετών και κάτω. Έτσι, λέμε πως πλέον υπάρχει μια καινούρια γλώσσα, η γλώσσα των νέων.
Υπάρχουν πάρα πολλοί λόγοι για τους οποίους η ελληνική γλώσσα έχει εμπλουτιστεί με ξένες λέξεις, φράσεις και τρόπους έκφρασης. Ένας από αυτούς, σίγουρα, είναι η τεχνολογία, η οποία έχει τεράστια επίδραση στα παιδιά και στους νέους, όχι μόνο από τη συχνή χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, μέσω των οποίων συνομιλούν με τους φίλους τους ή παρακολουθούν influencers αλλά και μέσα από τα βιντεοπαιχνίδια. Οι νέοι έχουν την ανάγκη, όπως και κάθε άνθρωπος, να ανήκουν σε μια κοινωνική ομάδα, ουσιαστικά να έχουν την αίσθηση του «εμείς», πράγμα το οποίο σημαίνει πως πρέπει να έχουν συγκεκριμένο τρόπο έκφρασης και ένα λεξιλόγιο κατανοητό προς τους υπόλοιπους συνομηλίκους. Συνήθως, τα παιδιά θέλουν να διαφοροποιούνται από τους ενήλικες και να έχουν μια ιδιωτικότητα, έτσι χρησιμοποιούν το δικό τους λεξιλόγιο το οποίο δεν κατανοούν οι μεγαλύτεροι. Είναι βολικό αυτό για αυτούς που θέλουν μια πιο μυστική ζωή. Ένας σημαντικός λόγος ακόμη είναι η αδυναμία του οικογενειακού περιβάλλοντος να κρατήσει κάποιους κανόνες και να δώσει στο παιδί ερεθίσματα για να καλλιεργήσουν και να αναπτύξουν έναν δικό τους χώρο έκφρασης που τόσο έχουν ανάγκη σε αυτήν την ηλικία.
Πολλοί πιστεύουν πως όλη αυτή η κατάσταση δεν έχει καλά αποτελέσματα. Ισχυρίζονται ότι με αυτό το λεξιλόγιο η γλώσσα μας χάνει σιγά σιγά λέξεις της και ένα κομμάτι της ιστορίας της, ότι τα παιδιά, επειδή χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στέλνουν μηνύματα στα greeklish με αποτέλεσμα να υστερούν στην ορθογραφία και να κάνουν συχνά ορθογραφικά λάθη. Συνήθως, όταν χρησιμοποιείται αυτό το λεξιλόγιο, υπάρχει, είναι γεγονός, αρκετή φλυαρία καθώς και υβριστικοί χαρακτηρισμοί, οι οποίοι συμβάλλουν στη δημιουργία ενός χαρακτήρα με απρεπή συμπεριφορά. Τα παιδιά, επίσης, έχουν δυσκολίες στο σχολείο όπως αδυναμία διατύπωσης των σκέψεων σε προφορικό λόγο και σε γραπτό λόγο,σοβαρό πρόβλημα στην κατανόηση ενός κειμένου που έχει ως αποτέλεσμα την συρρίκνωση και την επιδείνωση έκφρασης και σκέψης.
Όμως, υπάρχουν και πολλές θετικές συνέπειες εκτός από τις αρνητικές, χάρη σε όλες τις αυτές τις νέες λέξεις και τον περίεργο, νέο τρόπο επικοινωνίας των νέων με τον γρήγορο ρυθμό και τις συχνές αλλαγές στο λεξιλόγιό τους που δημιουργεί μια πραγματική πρωτοπορία. Επίσης, δημιουργεί ένα εναλλακτικό μοντέλο έκφρασης που είναι συχνά πολύ σημαντικό για να αλλάξει πολλές συντηρητικές απόψεις, είναι μοντέρνο,έχει την ιδιότητα να αναπτύσσει οικείες, διαπροσωπικές σχέσεις πιο εύκολα ανάμεσα στους νέους. Ας μην ξεχνάμε ότι οι ξενόφερτες λέξεις που βρίσκονται μέσα σε αυτή τη νέα γλώσσα προσφέρουν μια παγκόσμια ικανότητα μεταβίβασης ιδεών αλλά και κάνουν ένα νέο άνθρωπο να νιώθει πολίτης του κόσμου. Προσφέρει ιδιωτικότητα στους νέους δίνοντας τους έτσι ελευθερίες, είναι μια φωνή ενάντια στο κατεστημένο και είναι ένα γλωσσικό παιχνίδι που είναι διαχρονικό, οπότε δεν είναι μια απειλή προς την ελληνική γλώσσα, καθώς η γλώσσα των νέων χρησιμοποιείται στην ηλικία της εφηβείας ως μια φωνή διαφορετικότητας και επαναστατικότητας.
Επομένως,η γλώσσα των νέων, απλώς, καθρεφτίζει τη δική τους προσωπική ζωή και την χρονική περίοδο στην οποία βρίσκονται. Δεν αποτελεί απειλή, ούτε κάποιου είδους πρόβλημα, προκαλεί ένα ενδιαφέρον φαινόμενο που πάντα θα υπάρχει ανάμεσά μας και είναι απόλυτα φυσιολογικό και διαχρονικό.
Αγνή Αλιφέρη, Γ1
Η δική μας γλώσσα, η γλώσσα των νέων
Στην σημερινή εποχή, υπάρχουν άπειρες γλώσσες, διάλεκτοι αλλά και «αργκό» σε όλον τον κόσμο. Στην Ελλάδα, στη χώρα μας, είναι πολύ διαδεδομένη, λόγω διαδικτύου, η χρήση των greeklishκαι η χρήση των emoji που εκφράζουν συναίσθημα. Οι περισσότεροι νέοι, που έχουν διαδικτυακό προφίλ και μιλάνε με φίλους, συμμαθητές ή και με αγνώστους συχνά χρησιμοποιούν αυτή την ιδιαίτερη γλώσσα.
Αυτή η νέα γλώσσα δεν μιλιέται πρόσωπο με πρόσωπο, αλλά γράφεται σε μηνύματα ή σε διαλόγους στο κινητό τηλέφωνο. Με μεγάλη ταχύτητα και ευκολία οι νέοι σήμερα χρησιμοποιούν μηνύματα τα οποία τα γράφουν με αγγλικά γράμματα, παρ’όλο που πρόκειται για ελληνικές φράσεις και λέξεις. Στην αρχή, για κάποιον που δεν είναι εξοικειωμένος, φαίνεται αυτή η γλώσσα ακαταλαβίστικη, αλλά μετά σου φαίνεται πολύ εύκολη και χρήσιμη στην επικοινωνία.
Είναι μια καινούργια μόδα και όλοι πια ανταλλάσσουμε μηνύματα με αυτόν τον τρόπο. Εκτός από τα greeklish, εμείς οι νέοι, σήμερα, φτιάχνουμε καινούργιες λέξεις που οι μεγαλύτεροι αδυνατούν να παρακολουθήσουν, γιατί τους είναι άγνωστες. Έτσι, έχουμε τον δικό μας μυστικό κώδικα και μπορούμε να επικοινωνήσουμε χωρίς να μας καταλάβουν οι γονείς μας ή οι δάσκαλοί μας.
Εγώ προσωπικά, έχω καταλήξει στο συμπέρασμα ότι οι νέοι χρησιμοποιούμε αυτή τη νέα γλώσσα ως πρωτοπορία και ως μια προσπάθεια αμφισβήτησης παρωχημένων κανόνων και αξιών του κοινωνικού περιβάλλοντος που θα επιθυμούσαμε να αλλάξουμε.
Αλχατζίδου Δανάη, Γ1΄
«Που ‘σαι ρε αδερφέ….»
Ο κώδικας επικοινωνίας, που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι για να επικοινωνήσουν μεταξύ τους, ονομάζεται «γλώσσα». Οι νέοι επιλέγουν ένα ιδιαίτερο γλωσσικό κώδικα, για να επικοινωνήσουν μεταξύ τους που ονομάζεται «γλώσσα των νέων». Δεν πρόκειται φυσικά για μια ξεχωριστή γλώσσα, αλλά για μια ιδιόλεκτο που έχει μικρές διαφορές από τη κοινή γλώσσα.
Οι νέοι πειραματίζονται στο λόγο, υιοθετούν ξένες λέξεις «cool, super, oh my god». Επίσης, παραβιάζουν τους κανόνες της γραμματικής, όπως «ανέλαβε» στην προστακτική, ενώ χρησιμοποιούν έντονα υβριστικό λεξιλόγιο. Μέσω των επιλογών αυτών, θέλουν να διαφοροποιηθούν από τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες και να δείξουν ότι έχουν δικά τους ενδιαφέροντα και δικές τους αξίες.
Ταυτόχρονα η γλώσσα λειτουργεί ως στοιχείο συνοχής που ενώνει τα μέλη της ομάδας των νέων και ως σημείο αναγνώρισης μεταξύ τους. Με αυτό τον τρόπο διαμορφώνουν την δική τους κοινωνική ταυτότητα, η οποία διέπεται από επαναστατικότητα και διαφορετικότητα. Μια τέτοια ομάδα που μπορείς να συναντήσεις στα στέκια των νέων, «οι trappers», φοράνε κουκούλες, συνήθως μαύρα ή γκρι ρούχα, η συμπεριφορά τους είναι προκλητική και το λεξιλόγιο τους υβριστικό, θέλοντας με αυτό τον τρόπο να επικρίνουν τα κακώς κείμενα της κοινωνίας.
Τέλος, οι νέοι αγαπούν τις αλλαγές, είναι καινοτόμοι και σπεύδουν πρώτοι να υιοθετήσουν νέα γλωσσικά πρότυπα. Είναι γνωστή η ανάγκη των νέων για αναζήτηση νέων πραγμάτων που θα ξεφύγουν από τις κατεστημένες αλήθειες. Αναζητούν νέα εκφραστικά μέσα και ένα γλωσσικό παιχνίδι αναμεμειγμένο με ξένες λέξεις με ιδιωματισμούς και με «παράνομο λεξιλόγιο», έτσι ώστε να διεκδικήσουν τη θέση τους στη σημερινή κοινωνία και να αποτυπώσουν το στίγμα τους σε αυτήν.
Οι νέοι είναι περήφανοι για τη δημιουργία της δικής τους γλώσσας. Οι γονείς, οι δάσκαλοι και οι άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας κατακρίνουν τις γλωσσικές επιλογές και καταφεύγουν σε ισοπεδωτικές γενικεύσεις για το χαρακτήρα τους και τη προσωπικότητα τους. Ξεχνούν ότι και αυτοί ήταν κάποτε νέοι και είχαν τη δικιά τους γλώσσα και παραβλέπουν ότι και οι σημερινοί νέοι, όταν εισέλθουν στην ενήλικη ζωή τους, θα υιοθετήσουν τη κοινή γλώσσα. «Η γλώσσα των νέων» είναι επιλογή μας. «Άντε bye…»
Βασιλειάδης Μιχαήλ, Γ1΄
Η γλώσσα των νέων
Οι νέοι έχουν μια δική τους διαφοροποιημένη και ιδιαίτερη γλώσσα με την οποία επικοινωνούν. Με αυτόν τον αλλιώτικο τρόπο έκφρασης, οι νέοι ξεχωρίζουν από τους μεγαλύτερους φτιάχνοντας μια δική τους πιο κλειστή και μοναδική κοινότητα.
Σε αυτή τη γλώσσα οι νέοι συμπεριλαμβάνουν ιδιόρρυθμους, δικούς τους χαιρετισμούς, ατάκες, ξενόφερτες λέξεις. Ακόμα χρησιμοποιούν λέξεις δανεισμένες από την γλώσσα των υπολογιστών, των social media κ.α. Αυτό συμβαίνει, επειδή είναι ακόμα μικροί και δεν έχουν διαμορφώσει ολοκληρωμένη προσωπικότητα και γι’ αυτό τείνουν να εντυπωσιάζονται και να μιμούνται οτιδήποτε νέο, ασυνήθιστο, διαφορετικό και άγνωστο..
Ένα άλλο χαρακτηριστικό της γλώσσας των νέων είναι ότι υποβαθμίζουν τη μητρική τους γλώσσα, θεωρώντας πως, χρησιμοποιώντας το αγγλικό αλφάβητο (greeklish), είναι μοντέρνοι. Στην ουσία πιέζονται να ενταχθούν στην «ομάδα» τους και γι’ αυτό ακολουθούν τους κανόνες εσωτερικής επικοινωνίας. Μια επικοινωνία που θα είναι ακατανόητη για τους ενήλικους.
Τέλος, οδηγούνται στο να έχουν φτωχό λεξιλόγιο, να μην μπορούν να επικοινωνήσουν και γενικότερα να έχουν μεγάλη δυσκολία στο να κατανοούν και να αντιλαμβάνονται πράγματα και γεγονότα που συμβαίνουν και μεταδίδονται από μεγαλύτερους.
Επομένως, η γλώσσα των νέων αποτελεί τον καθρέφτη του δικού τους κλειστού κόσμου, ηλικίας και εποχής.
Βουτσάνης Άγγελος, Γ1
Greeklish
Στον 21ο αιώνα, η νεολαία έχει εφαρμόσει μια δική της γλώσσα, κυρίως στην ανταλλαγή μηνυμάτων και της έδωσε την ονομασία «greeklish» ή αλλιώς αγγλοελληνικά. Ο τρόπος επικοινωνίας μεταξύ αυτών που χρησιμοποιούν αυτή τη «γλώσσα» είναι απλός. Οι σημερινοί έφηβοι συχνά στα μηνύματά τους γράφουν ελληνικές λέξεις χρησιμοποιώντας το αγγλικό αλφάβητο. Για παράδειγμα, εάν θα ήθελε κάποιος να πει καλησπέρα θα το έγραφε ως «kalispera».
Πολλοί ενήλικες πιστεύουν ότι το να μιλάει η νεολαία greeklish κάνει κακό στην επόμενη γενιά, διότι η ελληνική γλώσσα σταδιακά θα υποβαθμιστεί, θα μεταμορφωθεί σε νεκρή γλώσσα και θα επικρατήσει η αγγλική γλώσσα. Εγώ προσωπικά πιστεύω ότι αυτό δεν ισχύει και μπορώ να το αιτιολογήσω.
Τα αγγλοελληνικά είναι πολύ απλά και εύκολα και προσφέρουν την ικανότητα για μια πιο γρήγορη γραφή. Αυτό βοηθά πολύ κάποιον εάν βιάζεται και πρέπει να στείλει ένα επείγον ή βιαστικό μήνυμα άμεσα. Επίσης, η εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας γίνεται πιο εύκολη, γιατί ο χρήστης εξοικειώνεται με τη γλώσσα. Το πιο ενδιαφέρον, όμως, είναι ότι εμείς τα νέα παιδιά νιώθουμε μια μεγάλη ελευθερία, όταν γράφουμε στα greeklish, γιατί απαλλασσόμαστε από το άγχος της ορθογραφίας, νιώθουμε ίσοι μεταξύ μας χωρίς την ταμπέλα του καλού και του κακού μαθητή και εκφραζόμαστε αυθόρμητα και χωρίς λογοκρισία. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν αγαπάμε την ελληνική γλώσσα ή ότι δεν θέλουμε να τη χρησιμοποιούμε και να τη μάθουμε καλύτερα.
Θα πρότεινα, λοιπόν, να μη βιαζόμαστε να κατακρίνουμε τη χρήση των greeklish από μας τους νέους και να κατανοήσουν, κυρίως, οι μεγαλύτεροι ότι πρέπει να αποδεχθούμε την τεχνολογική εξέλιξη και το γεγονός ότι επηρεάζει τις ζωές μας. Η ηλεκτρονική επικοινωνία είναι μια πραγματικότητα και θα έπρεπε να γίνει προσπάθεια να βρεθεί μια γέφυρα επικοινωνίας μεταξύ των γενεών και μια μεγαλύτερη αποδοχή και κατανόηση στη διαφορετική «γλώσσα των νέων».
Γκαμπαερίδης Δημήτρης Γ1΄
Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ
Ο όρος «γλώσσα των νέων» είναι ο ιδιαίτερος τρόπος με τον οποίο επικοινωνούν οι νέοι, σήμερα, μεταξύ τους. Αυτό το φαινόμενο είναι διαχρονικό, διότι αλλάζει, εξελίσσεται και τροποποιείται από γενιά σε γενιά. Η κοινωνική βάση της γλώσσας των νέων είναι οι εκφράσεις στις παρέες, οι ξενικές λέξεις στο διαδίκτυο, οι διαφημιστικές ατάκες, το λεξιλόγιο που είναι προσαρμοσμένο στην τεχνολογία, οι δημοφιλείς ξενικές λέξεις, οι «παραμορφωμένες» εκφράσεις της καθομιλουμένης.
Το λεξιλόγιο των νέων περιέχει πολλές λέξεις, φράσεις ή εκφράσεις που δηλώνουν οικειότητα, ειρωνεία. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν, επίσης, για διάφορες ψυχολογικές καταστάσεις ή για χαρακτηρισμούς προσώπων, θετικούς ή αρνητικούς. Επιπλέον, υπάρχουν σε αυτόν τον κώδικα των νέων πολυάριθμες στερεότυπες εκφράσεις που χρησιμοποιούνται για νεανικούς χαιρετισμούς, προσφωνήσεις φιλικές ή υβριστικές, εναρκτήριες φράσεις για αφηγήσεις, εκφράσεις που δηλώνουν συμφωνία ή διαφωνία.
Η εξέλιξη ή αλλιώς ανανέωση του γλωσσικού κώδικα των νέων γίνεται με πολλούς τρόπους, όπως με το να δανείζονται ξενικές λέξεις, κυρίως αγγλικές, με την τροποποίηση των λέξεων χωρίς να αλλάζει η σημασία τους ή με το να αλλάζουν τη σημασία κάποιων λέξεων. Ο τρόπος τελικά με τον οποίο «διαλέγουν» οι νέοι να επικοινωνήσουν εξαρτάται πολύ από τα ενδιαφέροντά τους και από τις παρέες που θα καθορίσουν ποιες εκφράσεις θα χρησιμοποιήσουν.
Κατά τη γνώμη μου, η χρήση αυτής της γλώσσας, του κώδικα από τους νέους είναι κάτι θετικό, διότι μέσα από αυτό νιώθουν αποδοχή, αλληλοκατανόηση και αλληλοϋποστήριξη, επειδή ανήκουν σε μια ομάδα, έχουν, δηλαδή, αυτή την αίσθηση του «εμείς» που τόσο αναγκαία είναι σε αυτήν την ηλικία. Επίσης, με αυτόν τον τρόπο εκφράζουν τη δικιά τους φωνή, τη φωνή της διαφορετικότητας, συγκρούονται με το κατεστημένο, διαφοροποιούνται από τους ενήλικες.
Είναι γεγονός ότι κατά τη νεανική ηλικία, ο άνθρωπος διαμορφώνει την ψυχολογική και την κοινωνική του ταυτότητα. Η απόρριψη κατεστημένων τρόπων συμπεριφοράς και ο πειραματισμός με εναλλακτικά μοντέλα έκφρασης είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα της εφηβείας που αναζητά και έναν δικό της γλωσσικό κώδικα. Μέσα σε αυτήν την καινούργια γλώσσα, οι έφηβοι μπορούν να δείξουν ότι ανήκουν σε μια δικιά τους ηλικία με εντελώς δικά τους ενδιαφέροντα και αξίες. Οι έφηβοι έχουν την ανάγκη να εκφράσουν την επαναστατικότητά τους, την πρωτοτυπία τους, τον αυθορμητισμό τους.
Μια άλλη αγαπημένη συνήθεια των σημερινών νέων είναι να ανταλλάσσουν μηνύματα μεταξύ τους χρησιμοποιώντας τα greeklish, που είναι μια σύνθεση ελληνικών και αγγλικών, γραμμένων με λατινικούς χαρακτήρες. Πολλοί χρησιμοποιούν greeklish, γιατί είναι πιο γρήγορα και εύκολα και, κυρίως, γιατί δεν χρειάζεται να προσέξει κάποιος την ορθογραφία. Υπάρχει και ένας βαθύτερος λόγος που χρησιμοποιεί κάποιος greeklish, γιατί έτσι νιώθει ισότιμος με τους άλλους, δεν χρειάζεται να χαρακτηριστεί καλός ή κακός μαθητής, δεν έχει το κόμπλεξ με την ορθογραφία και δεν χρειάζεται να λογοκρίνει τον εαυτό του.
Υπάρχουν βέβαια πολλοί που ασκούν ιδιαίτερα αρνητική κριτική στη γλώσσα των νέων. Οι γονείς και οι δάσκαλοι συχνά παραπονιούνται για τα ορθογραφικά λάθη που κάνουν οι σημερινοί έφηβοι. Σίγουρα υπάρχουν αρνητικά, αλλά κατά τη γνώμη μου υπερισχύουν τα θετικά. Νομίζω ότι οι ενήλικες πρέπει να αποδεχτούν αυτή τη νέα γλώσσα των σημερινών εφήβων και να αναγνωρίσουν το δικαίωμα των παιδιών να εκφραστούν με τον δικό τους τρόπο.
Γκρισέλντα Κότσι, Γ2΄
Η γλώσσα των νέων, σήμερα, είναι πολύ διαφορετική από ότι ήταν πριν από χρόνια, με αποτέλεσμα οι ενήλικες να μην μπορούν να την κατανοήσουν. Ο τρόπος που επικοινωνούν μεταξύ τους οι νέοι μέσω υπολογιστή ή μέσω κινητών είναι χρησιμοποιώντας διάφορους ιδιωτισμούς και εκφράσεις που μόνο οι ίδιοι μπορούν να καταλάβουν. Παραδείγματος χάρη, τα greeklish και τα emoji. Κάποιοι πιστεύουν ότι οι νέοι με αυτό τον τρόπο δεν μαθαίνουν να μιλάνε καλά ελληνικά αλλά άλλοι έχουν αντίθετη άποψη.
Πρώτα πρώτα, πρέπει όλοι να καταλάβουν ότι οι νέοι χρησιμοποιούν αυτό το λεξιλόγιο για να μην καταλαβαίνουν οι ενήλικες τι λένε. Επίσης, τους βοηθάει να κρύβουν τα μυστικά τους από τους μεγάλους και να έχουν ένα δικό τους κρυφό κώδικα. Δεύτερον, χρησιμοποιώντας greeklish, γράφουν πολύ πιο γρήγορα και δεν χρειάζεται να ανησυχούν για την ορθογραφία, την γραμματική και το συντακτικό. Νιώθουν ίσοι μεταξύ τους, ελεύθεροι, με οικειότητα, νιώθουν ότι ανήκουν στη δικιά τους οικογένεια.
Τέλος, «η γλώσσα των νέων» είναι κομμάτι κάθε ζωντανής γλώσσας η οποία υπήρχε από πάντα. Δηλαδή, η γλώσσα δεν φθείρεται, αλλά εξελίσσεται από γενιά σε γενιά.
Αλέξανδρος Ζαχαριάδης, Γ1΄
Η γλώσσα των νέων
Στην εποχή μας, ο όρος, η γλώσσα των νέων, δηλώνει τον ιδιαίτερο τρόπο γλωσσικής έκφρασης που χαρακτηρίζει την επικοινωνία των νέων. Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο της νεανικής παρέας και της χρήσης των νέων τεχνολογιών, όπως κινητή τηλεφωνία, σελίδες κοινωνικής δικτύωσης, χρησιμοποιείται μια ιδιότυπη «αργκό» των νέων που ταιριάζει με την νεανική ιδιοσυγκρασία και ταυτότητα και τους κάνει να διαφοροποιούνται από τους ενήλικες. Η γλώσσα των νέων αποτελεί αντικείμενο συζήτησης, αλλά και αντιπαραθέσεων ανάμεσα σε νέους και ενήλικες. Οι τελευταίοι, γονείς και εκπαιδευτικοί, αντιδρούν ιδιαίτερα αρνητικά απέναντι στο ιδιότυπο λεξιλόγιο των νέων, ενώ οι νέοι προσδίδουν στη γλώσσα τους ιδιότητες θετικές, όπως η ευθύτητα στην επικοινωνία και η νεανική αλληλεγγύη.
Για παράδειγμα, οι υπέρμαχοι της γλώσσας των νέων υποστηρίζουν αυτήν την καινοτόμα γλώσσα, διότι διακρίνεται από χιούμορ, από ευρηματικότητα και αποκαλύπτει τη δημιουργικότητα και τη φαντασία των νέων. Επίσης, εκπέμπει μηνύματα οικειότητας, αλληλεγγύης και αμφισβήτησης, στοιχεία που προσιδιάζουν στη νεανική ιδιοσυγκρασία και στο κλίμα της νεανικής παρέας. Επιπλέον, εκφράζει μια νεανική κουλτούρα, όπως αυτή διαμορφώνεται από τις επιλογές, την αισθητική και τα ενδιαφέροντα των νεανικών ομάδων. Τέλος, η χρήση αυτής της γλώσσας περιορίζεται με την είσοδο του νέου στην ενήλικη ζωή.
Στον αντίποδα, οι πολέμιοι της γλώσσας των νέων υποστηρίζουν ότι αυτή η γλώσσα οδηγεί σταδιακά σε σημαντική συρρίκνωση του λεξιλογίου των νέων, επειδή υιοθετούν έναν στερεότυπο και υποβαθμισμένο λόγο έκφρασης. Επιπρόσθετα, ισχυρίζονται πως ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για τα γλωσσικά προβλήματα και τις εκφραστικές αδυναμίες των νέων. Τέλος, πιστεύουν ότι τροφοδοτεί τους νέους με χαμηλής ποιότητας λεξιλόγιο, όπως υβριστικές εκφράσεις.
Παρά τη διχογνωμία για την χρησιμότητα της «γλώσσας των νέων», οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι είναι ένα διαχρονικό φαινόμενο, γιατί πηγάζει από την ανάγκη των νέων ανθρώπων να συγκρουστούν με το κατεστημένο, να εκφράσουν τις προοδευτικές τους ιδέες και απόψεις, να διαφοροποιηθούν από τους ενήλικες και να επικοινωνήσουν μεταξύ τους με έναν πιο δημιουργικό και ευφάνταστο τρόπο. Είναι ένα δικαίωμά τους που αντέχει στον χρόνο και συνεχώς εμπλουτίζεται και προσαρμόζεται στις σύγχρονες κοινωνικές συνθήκες. Γι’ αυτό και για μας, τα νέα παιδιά, είναι μια όμορφη, αστεία, ιδιαίτερη γλώσσα που την αγαπάμε και την υποστηρίζουμε.
Άγγελος Απατσίδης, Γ1΄
«Η Γλώσσα των Νέων»
Όλοι μας γνωρίζουμε πως η γλώσσα των νέων συνεχώς εξελίσσεται και αλλάζει. Είναι αλήθεια πως αποτελεί ένα διαχρονικό φαινόμενο. Έτσι, η μεγαλύτερη μερίδα των νέων σήμερα μιλά την δική της γλώσσα που πολλοί την χαρακτηρίζουν ακατανόητη. Τα κυριότερα χαρακτηριστικά αυτής της ιδιαίτερης μορφής γλώσσας είναι οι ξένες λέξεις, ο περιορισμός του λεξιλογίου, ακόμα οι «παραμορφωμένες» εκφράσεις της καθομιλουμένης και ατάκες.
Με τη χρήση του συγκεκριμένου λεξιλογίου οι νέοι αισθάνονται αποδεκτοί από τους συνομηλίκους τους, καθώς και οι ίδιοι χρησιμοποιούν το λεξιλόγιο αυτό. Επίσης, η γλώσσα αυτή εξελίχθηκε λόγω της τεχνολογίας. Έτσι έγινε εφικτή η άμεση απάντηση και ανταπόκριση και η συζήτηση μέσω chat. Έπειτα, οι νέοι που κατηγορούνται ότι «ακρωτηριάζουν» την ελληνική γλώσσα προσπαθούν να διαφοροποιηθούν από τους ενήλικες. Η χρήση αυτού του λεξιλογίου αποτελεί την προσπάθεια τους για επανάσταση και εξέγερση ενάντια στο κατεστημένο. Γενικότερα οι νέοι έχουν ανάγκη έκφρασης, αυθορμητισμού και πρωτοτυπίας, αναζητούν αμεσότητα και φρεσκάδα.
Ωστόσο, πολλοί ενήλικες δεν συμφωνούν με την ιδέα πως οι νέες γενιές χρησιμοποιούν τη δική τους μοναδική γλώσσα. Για αυτούς η γλώσσα αυτή αποτελεί μία αργκό, δηλαδή, έναν μη αποδεκτό γλωσσικό κώδικα μια ομάδας ανθρώπων. Πράγματι, σύμφωνα με έρευνες που πραγματοποιήθηκαν, η χρήση της ιδιότυπης αυτής γλώσσας των νεαρών ατόμων έχει ως άμεση επίπτωση την αδυναμία διατύπωσης ορθών απόψεων. Συχνά είναι τα ορθογραφικά λάθη και η φτωχή ικανότητα έκφρασης στο χαρτί. Με αποτέλεσμα τη δυσκολία των νέων να χρησιμοποιήσουν την πλούσια ελληνική γλώσσα. Εντούτοις, όπως προαναφέρθηκε, οι γλώσσες των νέων είναι διαχρονικό φαινόμενο. Έτσι, η δημιουργία τους είναι βιωμένη και στο παρελθόν και δεν ενδέχεται να σταματήσει και στο μέλλον.
Συνοψίζοντας πιστεύω πως οι νέοι πρέπει να έχουν τη δυνατότητα της έκφρασης με τη δική τους μοναδική γλώσσα. Σαφώς υπάρχουν αρνητικά αποτελέσματα που συνοδεύουν τη δημιουργία της, όμως, τα θετικά στην πλειονότητά τους υπερισχύουν. Οι νέοι σε όλες τις εποχές θα αμφισβητούν, θα επαναστατούν και θα εκφράζονται με τη δικιά τους μοναδική γλώσσα.
Καμαριώτου Μαριάννα, Γ2΄
Η ΝΕΑ ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ
Στις μέρες μας, σίγουρα θα έχουμε παρατηρήσει ότι οι νέοι σε ηλικία άνθρωποι (συνήθως 13-30 χρόνων), όταν επιθυμούν να γράψουν ή να απαντήσουν σε κάποιο φίλο τους, χρησιμοποιούν greeklish, δηλαδή, κάνουν χρήση της ελληνικής γλώσσας γραμμένη, όμως, με λατινικούς χαρακτήρες. Επιπλέον, οι περισσότεροι από αυτούς έχουν την τάση να αλλάζουν τη σημασία των λέξεων, να σχηματίζουν δικές τους νέες λέξεις, να κάνουν χρήση αρκτικόλεξων, συνθηματικής γλώσσας (αργκό), αλλά και ιδεογραμμάτων (emoji) και γραφικών (gifs), δημιουργώντας, έτσι, τον δικό τους τρόπο έκφρασης. Με λίγα λόγια, μπορούμε να ερμηνεύσουμε τη γλώσσα των νέων ως την ομάδα όλων αυτών των γλωσσικών υποκατηγοριών που χρησιμοποιούν οι νέοι, για να μπορούν να επικοινωνήσουν μεταξύ τους.
Τα αίτια που συμβάλλουν στη δημιουργία αυτής της γλώσσας είναι ποικίλα και συχνά επηρεάζονται από διάφορους παράγοντες. Ένα από τα πιο κύρια αίτια είναι η επίδραση της τεχνολογίας, η οποία, πλέον, παίζει σημαντικό ρόλο στην ζωή των σημερινών νέων, αλλά και η κυριάρχηση της αγγλικής/αμερικανικής γλώσσας στον ψηφιακό κόσμο οδηγώντας τους νέους να κάνουν προσθήκες ξενικών λέξεων μέσα στο λεξιλόγιο τους. Επιπλέον, ένας ακόμα σημαντικός παράγοντας για την γέννηση αυτής της γλώσσας είναι η διαχρονική ανάγκη των νέων για διαφοροποίηση από τους ενήλικες και η επαναστατική τους στάση ενάντια στο κατεστημένο που επιβάλλεται από την εξουσία.
Οι ενήλικες (γονείς, ηλικιωμένοι , θείοι, κοινωνικός περίγυρος κλπ) έχουν την τάση να κατακρίνουν και να κατηγορούν τους νέους για αυτήν τους τη δημιουργία ξεχνώντας πως και οι ίδιοι έχουν περάσει την ίδια φάση στη ζωή τους πριν από μερικά χρόνια και εμφανώς λησμονούν τη θετική πλευρά της χρήσης της ιδιαίτερης αυτής γλώσσας. Οι νέοι, με την χρήση της αυτής της γλώσσας, αισθάνονται αποδοχή από τους υπόλοιπους που βρίσκονται στην ίδια ομάδα με αυτούς, αποκτώντας έτσι την αίσθηση του «εμείς», κοινωνικοποιούνται με θετικό και δημιουργικό τρόπο, ενώ ταυτόχρονα δημιουργούν τη δική τους πρωτοπορία στον κόσμο.
Φυσικά, όμως, όπως σε κάθε περίπτωση, υπάρχει και η αρνητική πλευρά των πραγμάτων. Έρευνες πανεπιστημίων έχουν δείξει πως η χρήση greeklish οδηγεί στο φαινόμενο της λεξιπενίας, της λανθασμένης ορθογραφίας, καθώς οι περισσότεροι νέοι παραβιάζουν τους κανόνες ορθογραφίας και δυσκολεύονται να εκφραστούν. Όμως, όλα αυτά οι νέοι μπορούν να τα αποφύγουν, εάν στον ελεύθερο τους χρόνο διαβάζουν λογοτεχνικά βιβλία, δίνουν σημασία στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στο σχολείο και εξασκούνται στον γραπτό τους λόγο μέσω των ασκήσεων τους.
Η γλώσσα των νέων είναι ένας γλωσσικός κώδικας μεταξύ των νέων ο οποίος δεν έχει σκοπό να αντικαταστήσει την καθομιλουμένη δημοτική αλλά μόνο να διευκολύνει τους νέους στην μεταξύ τους επικοινωνία, για αυτό, θα πρέπει, κατά την γνώμη μου, να αλλάξουμε στάση απέναντι στους νέους και να τους αφήσουμε ελεύθερους να χρησιμοποιούν την δική τους γλώσσα.
Καλογιαννάκη Όλγα, Γ1΄
Η γλώσσα των νέων
Οι νέοι χρησιμοποιούν ένα δικό τους μοναδικό γλωσσικό κώδικα ή αλλιώς «αργκό». Αυτό συμβαίνει εδώ και χρόνια, με ανάλογη εξέλιξη. Είναι, όμως, ένα θετικό φαινόμενο ή επηρεάζει τους νέους αρνητικά;
Ζούμε στην εποχή της τεχνολογίας. Από πολλοί μικροί μαθαίνουμε να ζούμε με οθόνες, ίντερνετ και μια ασταμάτητη ροή πληροφοριών. Έχουμε απόλυτη σύνδεση με τον έξω κόσμο και ενημερωνόμαστε όλη την ώρα για τα νέα και τις εξελίξεις του. Συνομιλούμε με παιδιά από άλλες χώρες. Και φυσικά όλοι μας μαθαίνουμε αγγλικά σαν δεύτερη μας γλώσσα, ξέροντας ότι πρέπει να μάθουμε να την μιλάμε σαν μητρική. Επηρεαστήκαμε από όλες αυτές τις προσλαμβάνουσες και δημιουργήσαμε μια δικιά μας γλώσσα επικοινωνίας.
Η γλώσσα αυτή είναι βασισμένη στα greeklish, σε ξένες λέξεις, αλλά αρκετές φορές και σε ελληνικές. Χρησιμοποιώντας την νιώθουμε ενωμένοι. Ξέρουμε πως δεν θα προσβάλουμε ο ένας τον άλλον με τον τρόπο που γράφουμε. Καταλαβαινόμαστε χωρίς να χρειάζεται να πούμε πολλά. Ανήκουμε σε μια μεγάλη ομάδα.
Αρκετοί ενήλικες την θεωρούν απαράδεκτη, καθώς θεωρούν ότι δεν μαθαίνουμε την ελληνική ή πως δεν ξέρουμε να γράφουμε. Πράγμα που ισχύει σε αρκετές περιπτώσεις αλλά όχι πάντα, ούτε πλήρως. Γνωρίζουμε συντακτικούς κανόνες, θεωρία. Διαβάζουμε κείμενα και αρκετοί από εμάς διαβάζουν λογοτεχνικά βιβλία. Ακόμα και με τα greeklish μπορούμε να γράφουμε ορθογραφημένα μια λέξη χρησιμοποιώντας τα απαραίτητα αγγλικά γράμματα.
Είναι ένας διαφορετικός τρόπος ομιλίας που οι ενήλικες, οι γονείς μας, δεν καταλαβαίνουν και ίσως για αυτό μας κατακρίνουν τόσο πολύ. Σίγουρο, όμως, είναι πως με την εξέλιξη της κοινωνίας αλλάζουν και οι τρόποι επικοινωνίας. Όσο αλλάζει ένα γενικευμένο πλαίσιο τόσο θα αλλάζουν και οι άνθρωποι. Εκσυγχρονιζόμαστε με τον τρόπο και στην κοινωνία που ζούμε. Ποιος ξέρει, ίσως, στα επόμενα χρόνια που εμείς θα είμαστε οι ενήλικες, η νέα γενιά μπορεί να φτιάξει μια καινούργια νεανική αργκό που τελικά θα καταλήξουμε να κατακρίνουμε εμείς!!!
Τζίμα Ιλάειρα, Γ2΄
Η νέα γλώσσα των εφήβων
Η γλώσσα των εφήβων έχει αλλάξει ραγδαία, στις μέρες μας. Η αργκό, δηλαδή, η νέα γλώσσα των εφήβων, χρησιμοποιείται, συνήθως, μέσα σε παρέες συνομηλίκων ως μια κωδικοποιημένη γλώσσα που μόνο αυτοί μπορούν να την καταλάβουν. Τα πάντα σε αυτήν υπόκεινται σε μια ιδιαίτερη κωδικοποίηση που «συσκοτίζει» και εμποδίζει έναν ενήλικα να κατανοήσει αυτή τη μυστική γλώσσα των νέων. Εμείς οι έφηβοι θέλουμε να μιλάμε τη δικιά μας ιδιαίτερη γλώσσα. Φανταστείτε τι ντροπή ή θυμό θα νιώθαμε, εμείς τα νέα παιδιά, αν οι δάσκαλοι ή οι γονείς μας καταλάβαιναν τη συνομιλία μας. Με τη νέα αυτή γλώσσα, εμείς, οι νέοι, σηματοδοτούμε ότι ανήκουμε σε μια ηλικία με τα δικά μας ενδιαφέροντα και ανάγκες που διαφοροποιείται πολύ από την παιδική και ενήλικη ζωή. Επιπλέον, οι συμβάσεις της γλωσσικής ευγένειας που απαιτούνται στην ενήλικη ζωή δεν έχουν υιοθετηθεί πλήρως από μας τους εφήβους. Έτσι εξηγείται που η «νέα γλώσσα» χρησιμοποιείται περισσότερο από εμάς τους νέους κωδικοποιημένα, για να ξεχωρίσουμε εμείς οι έφηβοι από τους ενήλικες και το κατεστημένο τους
Η «αργκό» μετατρέπει αυτό που λέγεται σε παιχνίδι, ένα ενίοτε επιπόλαιο, αλλά και δημιουργικό χόμπι της νιότης μας. Η γλώσσα της εφηβικής μας «υποκουλτούρας» είναι εξαιρετικά εκφραστική, κορεσμένη με μεταφορές και τείνει να μειώνει τον αριθμό των λέξεων που χρησιμοποιεί. Η σκόπιμη παραμόρφωση των λεκτικών μορφών είναι μία διαμαρτυρία και ένας τρόπος να ξεφύγουμε από την ειλικρινά «βρώμικη» γλώσσα και να καλύψουμε το νόημα όλων όσων μπορούν να ειπωθούν με την αργκό. Εμείς οι νέοι όχι μόνο πάσχουμε από λεξιπενία, όπως μας κατηγορούν οι μεγαλύτεροι, αλλά έχουμε και πλούσια γλώσσα, η οποία είναι συνεχώς ανανεούμενη. Τα ΜΜΕ παίζουν επίσης σημαντικό ρόλο σε αυτό το γαϊτανάκι της γλώσσας. Μας δανείζουν λέξεις αλλά και δανείζονται λέξεις από εμάς. Αυτό αυξάνει το κύρος μας, αλλά τείνει, για να κάνουμε και την αυτοκριτική μας, να περιορίσει τον ανατρεπτικό χαρακτήρα της γλώσσας μας.
Από την άλλη, πολλοί υποστηρίζουν ότι η δικιά μας αργκό όχι μόνο καταστρέφει την ελληνική γλώσσα αλλά και τον ελληνικό πολιτισμό. Ένας από τους σημαντικότερους κινδύνους που προκύπτει, λένε, από την αργκό είναι η γλωσσική ένδεια. Άλλος ένας κίνδυνος μας επισημαίνουν είναι ότι εμείς οι νέοι πολλές φορές μεταφέρουμε τη γλώσσα αυτή και στον γραπτό μας λόγο, πράγμα που σημαίνει ότι δεν μαθαίνουμε και σωστή ορθογραφία.
Παρά τη διχογνωμία, πιστεύω ότι εμείς οι έφηβοι μπορούμε να εκτιμήσουμε την ελληνική γλώσσα, γιατί είναι μια δύσκολη και πλούσια γλώσσα που δεν την μιλούν πολλοί άνθρωποι στον κόσμο. Δεν σημαίνει ότι παραγκωνίζουμε τη γλώσσα μας, όταν χρησιμοποιούμε τη δικιά μας αργκό. Θέλουμε απλώς να έχουμε την ελευθερία και το δικαίωμα να εκφραζόμαστε όπως επιθυμούμε αμφισβητώντας ταυτόχρονα τον συντηρητισμό μιας κοινωνίας που θέλουμε να αλλάξουμε.
Χριστίνα Καραμπούτα, Γ2΄
Η γλώσσα των νέων
Οι έφηβοι, αυτές τις μέρες, χρησιμοποιούν έναν διαφορετικό τρόπο επικοινωνίας μεταξύ τους στην καθημερινότητα τους. Τα greeklish είναι ο κύριος τρόπος της επικοινωνίας τους μέσα από τα social media.
Τα παιδιά της νέας γενιάς έχουν δημιουργήσει αυτόν τον τρόπο επικοινωνίας, για να νιώθουν ότι ανήκουν σε ένα μεγαλύτερο σύνολο, το οποίο δεν τους κρίνει για την ορθογραφία και την την ορθότητα της γλώσσας που χρησιμοποιούν. Οι έφηβοι έχουν ελλιπές λεξιλόγιο και κάνουν ορθογραφικά λάθη, αλλά μέσα από τα greeklish νιώθουν ίσοι. Τα greeklish, φυσικά, δεν βοηθούν στην μόρφωση και στη βελτίωση της γλώσσας και της ορθογραφίας των νέων, εφόσον ένας έφηβος έχει πλέον συνηθίσει σε αυτόν τον τρόπο γραφής, αλλά ούτε τους αποθαρρύνουν από το να σταματήσουν αυτόντον τρόπο επικοινωνίας. Μπορεί αυτός ο ανορθόγραφος, φτωχός τρόπος να μην είναι ωφέλιμος στις επιδόσεις οποιουδήποτε μαθητή, αλλά οι έφηβοι έχουν συνδεθεί μέσα από αυτόν τον ιδιαίτερο τρόπο επικοινωνίας μεταξύ τους. Αποτελεί πλέον ένα πεδίο άνεσης και οικειότητας και έχει δώσει στους εφήβους την «αίσθηση του εμείς».
Το κύριως θέμα, παρόλα αυτά, δεν είναι τα greelkish αλλά η έλλειψη γνώσεων και η αδιαφορία των μαθητών για τη μάθηση. Μπορεί τα greeklish να θεωρούνται αυτομάτως η αιτία της έλλειψης της επαφής των νέων με τη γλώσσα, αλλά υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που συμβάλλουν στη δημιουργία αυτού του προβλήματος. Γνωρίζοντας ότι τα greeklish χρησιμοποιούνται στα social media, καταλήγουμε ότι ένας κύριος παράγοντας της φτωχής γλώσσας και ανορθογραφίας τον νέων είναι το διαδίκτυο. Όντας παιδιά που γεννήθηκαν μέσα στην εξελιγμένη τεχνολογία, οι σημερινοί έφηβοι χρησιμοποιούν το διαδίκτυο από πολύ μικρή ηλικία, με αποτέλεσμα τον εθισμό και την εξάρτηση από την οθόνη του υπολογιστή και την αδιαφορία για την μάθηση. Τα online video games, οι πλατφόρμες επικοινωνίας όπως τα instagram, facebook και άλλες, οι φωτογραφίες, το χάζεμα σε ιστοσελίδες, είναι στις περισσότερες περιπτώσεις η αιτία της εξάρτησης. Ακόμα ή και άμα ο μαθητής/μαθήτρια πληκτρολογήσει στα ελληνικά, το κινητό θα διορθώσει τα λάθη αυτόματα με αποτέλεσμα να μην δοθεί σημασία στην ορθογραφία ακόμα και αν είναι σωστή. Σε αυτό το πλαίσιο όμως, δεν μπορούμε να κατηγορήσουμε τους εφήβους. Το περιβάλλον, που μεγάλωσαν και πήραν παραδείγματα από αυτό, έχει ευθύνη επίσης.
Όπως και τα παιδιά, οι ενήλικες και αυτοί αρχίζουν να εξαρτώνται από το κινητό τους. Παρόλο που δεν χρησιμοποιούνε τα greeklish και ξενόφερτες εκφράσεις, θα υπάρξουν αρκετές περιπτώσεις που ένας ενήλικας θα κάνει κατάχρηση του κινητού και του διαδικτύου. Όσο και αν κάποιος προσπαθεί να αποφύγει την καθημερινή χρήση του κινητού, είναι σχεδόν αδύνατο διότι τα περισσότερα πράγματα που κάνουμε στην καθημερινότητα μας γίνονται πλέον μέσω διαδικτύου. Ένα άτομο μπορεί να αγοράσει online τα ρούχα του καθώς και να πληρώσει τους λογαριασμούς του μέσω του κινητού τηλεφώνου.
Εκτός από τα greeklish και το διαδίκτυο, γενικώς οι έφηβοι δεν έχουν πλούσιο λεξιλόγιο σήμερα σε σύγκριση με το παρελθόν. Ιδιαίτερα, την περίοδο της πανδημίας, στερήθηκαν του μαθήματος της έκθεσης, το οποίο βοηθά απίστευταστην ανάπτυξη του λεξιλογίου και στη γραπτή και προφορική απόδοση της γλώσσας. Μπορεί στα μαθήματα της νεοελληνικής γλώσσας και στα κείμενα της νεοελληνικής λογοτεχνίας να συμπεριλαμβάνεται η έκθεση, η ανάγνωση και η μάθηση καινούριου λεξιλογίου και ορθογραφίας αλλά αυτό δεν αρκεί για την κινητοποίηση των εφήβων σήμερα.
Τα greeklish, το διαδίκτυο, ο τρόπος εκπαίδευσης στα σημερινά σχολεία και το περιβάλλον που ο μαθητής έχει συνηθίσει και μεγαλώνει, δημιουργούν την ημιμάθειά του και την έλλειψη ουσιαστικής επαφής με τη γλώσσα. Δεν μπορούμε,όμως, να κατηγορήσουμε ευθέως τον ιδιαίτερο τρόπο επικοινωνίας των νέων. Τα greeklish είναι ένα σταθερό κομμάτι της επικοινωνίας και εκφράζουν την ιδιοσυγκρασία των εφήβων. Αποτελούν έναν τρόπο έκφρασης της ισότητας ανάμεσα σε εφήβους δίνοντας έμφαση στις διαφορετικές συνήθειες, παρέες, γούστα και απόψεις, δημιουργώντας έτσι μια πολυφωνία αλλά ταυτόχρονα κι έναν κοινό κώδικα επικοινωνίας. Αντί, λοιπόν, να προσπαθούμε άσκοπα να κάνουμε κάτι για τα greeklish, πρέπει να επικεντρωθούμε κυρίως στο κομμάτι της ημιμάθειας και με λογικούς τρόπους να προσπαθήσουμε να βελτιώσουμε την παρούσα κατάσταση. Η φωνή των εφήβων θα ενδυναμωθεί με καλύτερα σχολεία και όχι καταργώντας τους δικούς τους ευρηματικούς και πρωτότυπους κώδικες επικοινωνίας.
Βασιλική Χαιδάρη, Γ2΄
Leave a Comment
You must be logged in to post a comment.