Από την Αναστασία Φιρτινίδου και τον Γιάννη Μιχαλόπουλο, Γ3

Χρήσιμο θεωρήσαμε να μιλήσουμε και με τη διεύθυνση του σχολείο για τις μαθησιακές δυσκολίες. Έτσι λοιπόν πήραμε συνέντευξη από τον Διευθυντή του 1ου Γυμνασίου Συκεών Νίκο Τζιτζή. Να τι μας είπε:

1.  Πόσα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες υπάρχουν στο σχολείο; Είναι περισσότερα ή λιγότερα σε σύγκριση με άλλες σχολικές χρονιές;

Ο συνολικός αριθμός αυτή τη στιγμή είναι 38 σε σύνολο 300μαθητών/τριών. Από αυτά 20 είναι αγόρια και 18 κορίτσια. Ο αριθμός αυτός είναι αυξημένος σε σχέση με άλλες  χρονιές. Παλαιότερα το σχολείο είχε περισσότερα παιδιά αλλά νομίζω πως τελευταία τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες είναι περισσότερα ως ποσοστό απ? ότι ήταν τα παλιά.

2.  Η πολιτεία, το εκπαιδευτικό σύστημα θεωρείτε ότι δημιουργεί τις κατάλληλες προϋποθέσεις ώστε να μπορούν να παρακολουθούν «επί ίσοις όροις» τα μαθήματα σε σύγκριση με τους υπόλοιπους μαθητές/τριες; Πόσο δύσκολο είναι τελικά να είσαι μαθητής με μαθησιακές δυσκολίες;

Υπάρχουν βέβαια προβλήματα. Σε ένα άλλο πλαίσιο τα παιδιά θα ωφελούνταν περισσότερο. Για παράδειγμα φεύγουν από τυχαίες ώρες, ανάλογα πώς βολεύει με το ωρολόγιο πρόγραμμα με αποτέλεσμα κάποιοι καθηγητές να μην τα βλέπουν σχεδόν καθόλου, ειδικά στα μονόωρα μαθήματα.

3.  Ποιες είναι οι  πιο συχνές μαθησιακές δυσκολίες;

Η γνωμάτευση που προσκομίζεται πιο συχνά αναφέρεται σε γενικευμένες μαθησιακές δυσκολίες, διαταραχές λόγου, δυσλεξία. Επίσης έχουμε διάσπαση ελλειμματικής προσοχής. Έχω συναντήσει πολύ λίγες περιπτώσεις ελαφρού αυτισμού. Υπάρχουν βέβαια και παιδιά που παρουσιάζουν μικτές διαταραχές.

4.  Πώς τα αντιμετωπίζουν οι καθηγητές; Τα ξεχωρίζουν από τ? άλλα παιδιά;

Όχι, τις περισσότερες φορές νομίζω πως δεν τα ξεχωρίζουν και δεν πρέπει να τα ξεχωρίζουν. Νομίζω πως όταν δυσκολεύονται κάνουν ό,τι είναι δυνατόν για να τα βοηθήσουν. Υπάρχουν οδηγίες με βάση τη διάγνωση ώστε οι συνάδελφοι να βοηθηθούν στο έργο τους. Υπάρχει για παράδειγμα φάκελος για τον καθένα μαθητή που είναι στη διάθεση των καθηγητών. Μεγάλο πρόβλημα ξαναλέω είναι πως απουσιάζουν από τυχαία μαθήματα, έτσι ούτε οι καθηγητές έχουν σαφή άποψη και τα παιδιά χάνουν συγκεκριμένα μαθήματα.

5.  Πώς βλέπετε ότι τα αντιμετωπίζουν τ? άλλα παιδιά, έχουν κάποιες δυσκολίες στην επικοινωνία, στη σχέση, στη συνύπαρξη  μαζί τους ή όχι;

Δεν έχω διαπιστώσει την ύπαρξη προβλημάτων στη σχέση με τους υπόλοιπους μαθητές. Ούτε η συμπεριφορά τους δημιούργησε ιδιαίτερο  πρόβλημα σε σύγκριση με άλλων μαθητών χωρίς μαθησιακές δυσκολίες. Εξάλλου τα τμήματα ένταξης λειτουργούν εδώ και πολλά χρόνια και είναι εδραιωμένα στη συνείδηση των μαθητών μας.

6.  Πώς είναι μέσα στην τάξη; Συμμετέχουν κανονικά στα μαθήματα;

Συνήθως αποφεύγουν να δίνουν απαντήσεις γιατί φοβούνται τη λάθος απάντηση.  Όλα τα παιδιά χρειάζονται ενθάρρυνση αλλά αυτά τα παιδιά χρειάζονται μεγαλύτερη ενθάρρυνση από τα υπόλοιπα. Βαθμολογούνται διαφορετικά γιατί υπάρχουν διαφορετικοί στόχοι και απαιτήσεις. Για την ακρίβεια δεν είναι ακριβώς  η βαθμολόγησή τους διαφορετική αλλά περισσότερο ο τρόπος εξέτασής τους. Και φυσικά εννοείται πως τόσο για την εξέταση όσο και για την αξιολόγησή τους υπάρχει η συνεργασία του διδάσκοντα καθηγητή του τμήματος με τον καθηγητή της ένταξης ή της παράλληλης διδασκαλίας.

7.  Αν δεν υπάρχει διάγνωση, τι γίνεται σ?  αυτήν την περίπτωση; Πώς βοηθάει το σχολείο τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες

Προσπαθούμε να διαπιστώσουμε καταρχήν αν ένας μαθητής ή μαθήτρια  έχει μαθησιακές δυσκολίες και μετά να βρούμε διαφορετικούς τρόπους για να βοηθήσουμε. Να ενημερώσουμε τους γονείς να απευθυνθούν σε ειδικά κέντρα διάγνωσης, να τα προτρέψουμε να παρακολουθήσουν τμήματα ένταξης ή ενισχυτικής διδασκαλίας, αν μπορούμε να εξασφαλίσουμε παράλληλη διδασκαλία, εξατομικευμένη διδασκαλία και ό,τι άλλο περνά από το χέρι μας. Πολλές φορές ο σύλλογος διδασκόντων, όταν διαπιστώνει ότι υπάρχει πρόβλημα, προτείνει στους γονείς/κηδεμόνες τον τρόπο και τα μέσα για να βοηθήσουν τον μαθητή/τρια.

8.  Υπήρξε κάποια περίπτωση που να δημιουργήθηκε κάποιο πρόβλημα με τα παιδιά αυτά;

Όχι δεν θυμάμαι ποτέ να έγινε κάτι τέτοιο.

9.  Οι καθηγητές της ένταξης, της ενισχυτικής διδασκαλίας, η παράλληλη στήριξη λειτουργούν κανονικά ως δομές;

Σαφές χρονοδιάγραμμα και σταθερό δεν υπάρχει γι αυτές τις δομές. Κάποιες σχολικές χρονιές διορίζονται αναπληρωτές νωρίτερα, κάποιες αργότερα. Φέτος όμως ξεκίνησαν σχετικά έγκαιρα. Τα τμήματα ένταξης αρκετά νωρίς, η ενισχυτική διδασκαλία το Δεκέμβριο και η παράλληλη διδασκαλία τον Οκτώβριο.

10. Οι γονείς ποιο ρόλο καλούνται να παίξουν; Πόσο μπορούν να βοηθήσουν και να βοηθηθούν από το σχολείο;

Η συνεργασία των γονιών με το σχολείο είναι όπως και με τα υπόλοιπα παιδιά, εκτός κι αν παραστεί ανάγκη. Οι γονείς τις περισσότερες φορές περιορίζονται να προσκομίσουν τις σχετικές γνωματεύσεις και από κει και πέρα ενημερώνονται για την εξέλιξη και τις επιδόσεις του παιδιού τους από τον αρμόδιο καθηγητή. 

Το σχολείο προσπαθεί με όλες του τις δυνάμεις να είναι κοντά σε όλα τα παιδιά και ιδιαίτερα σε αυτά που το έχουν περισσότερη ανάγκη. Το σχολείο και οι συνάδελφοι έχουμε πολύχρονη εμπειρία, αφού όπως ξέρετε εδώ και πολλά χρόνια λειτουργούν στο σχολείο μας τμήματα ένταξης και ενισχυτικής διδασκαλίας, με τις όποιες δυσκολίες και αντιξοότητες. Κάνουμε και θα κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε.

 

 

Leave a Comment