ΒΙΑΙΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ: ΑΘΩΑ Ή ΕΝΟΧΑ;

Βίαια ηλεκτρονικά παιχνίδια: Αθώα ή Ένοχα;

Στο Γ3΄ κάναμε μια μικρή έρευνα για τα video games και μάλιστα για τα πιο βίαια. Τα περισσότερα αγόρια παίζουν αυτά τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και μερικά μάλιστα αυτοαποκαλούνται gamers!  Σε ερώτημα που τέθηκε μέσα στην τάξη ποιοι είναι υπέρ, ποιοι κατά και ποιοι αδιάφοροι, σε σχέση με την ωφελιμότητα ή την επικινδυνότητά τους, ιδού τα αποτελέσματα: 17 από τους 27 μαθητές/τριες θεωρούν πως όχι μόνο δεν ωφελούν αλλά βλάπτουν τα παιδιά αυτής της ηλικίας, 9 τα θεωρούν ακόμη και χρήσιμα, σίγουρα όμως όχι βλαπτικά ή επικίνδυνα και 2 ψήφισαν λευκό. Οι μαθητές/τριες χωρίστηκαν σε 3 ομάδες. Η πρώτη ανέλαβε να επιχειρηματολογήσει κατά των βίαιων ηλεκτρονικών παιχνιδιών, η δεύτερη να στηρίξει τη θέση ότι όχι μόνο δεν βλάπτουν αλλά ωφελούν και η τρίτη ομάδα ,λειτουργώντας ως κριτής, να πάρει θέση και να βγάλει τελικά συμπεράσματα.

Τα βίαια ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι επικίνδυνα και βλαπτικά

Η υπερβολική έκθεση σε βίαια βιντεοπαιχνίδια μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην κοινωνική συμπεριφορά ενός παιδιού. Έρευνες απέδειξαν πως η υπερβολική έκθεση σε βίαια βιντεοπαιχνίδια προκαλεί κατανάλωση αλκοόλ, βανδαλιστικές συμπεριφορές στο σχολείο αλλά και αλλού.  Τα παιδιά μαθαίνουν να καταφεύγουν σε επιθετικές μεθόδους προκειμένου να επιλύσουν τις διαφορές τους. Ακόμη, παιχνίδια που προβάλλουν βίαιες εικόνες μπορεί να έχουν καταστρεπτικές συνέπειες για ένα παιδί που έχει ήδη επιθετική προδιάθεση. Αποδείχθηκε πως όσο περισσότερο παρακολουθεί βίαιες πράξεις τόσο πιο πιθανό είναι να διαπράξει και το ίδιο βιαιότητες.  Μειώνουν τη «συμπάθεια» προς τα θύματα κι αυξάνουν την πιθανότητα  ένα παιδί να γίνει βίαιος ενήλικας. Δημιουργούν απευαισθητοποίηση απέναντι στη βίαιη συμπεριφορά. Μειώνουν επίσης τις σχολικές επιδόσεις κι αυξάνουν το φόβο. Προκαλούν την εκδήλωση εθιστικής συμπεριφοράς που συχνά καταλήγει σε σκασιαρχείο από το σχολείο για να παίξει το παιδί το αγαπημένο του παιχνίδι. Καταλήγουν σε καθιστικό τρόπο ζωής, κακές διατροφικές συνήθειες και παχυσαρκία.  Οδηγούν στη μείωση της καλής φυσικής κατάστασης, γεγονός που συχνά οδηγεί σε καρδιαγγειακά νοσήματα. Επηρεάζουν επίσης τη στάση των νέων απέναντι στα στερεότυπα για τα δύο φύλα. Τέλος παίζοντας εις βάρος άλλων δημιουργικών εξωτερικών δραστηριοτήτων που θα μπορούσαν να γεμίσουν τον ελεύθερο χρόνο του παιδιού.

Η υπερβολική λοιπόν έκθεση μπορεί να προκαλέσει επιθετική συμπεριφορά, επιθετικές σκέψεις και εχθρικές πράξεις.

Τα βίαια ηλεκτρονικά παιχνίδια δεν βλάπτουν αλλά ωφελούν

Έρευνες που έγιναν στην Αμερική αποδεικνύουν  πως τα βίαια ηλεκτρονικά παιχνίδια δεν κάνουν πιο βίαια τα παιδιά που τα παίζουν. Σε αντίθεση μάλιστα  η βία που προκαλείται από παιδιά ή ενήλικες, που σε μικρότερες ηλικίες έπαιζαν βίαια ηλεκτρονικά παιχνίδια, έχει μειωθεί τα τελευταία χρόνια. Επίσης βοηθούν στην εκμάθηση ξένων γλωσσών, καθώς εξοικειώνονται τα παιδιά μέσω των παιχνιδιών με αυτές. Συμβάλλουν ακόμα στο να οξύνουν τα άτομα τη φαντασία τους και αυξάνουν τα αντανακλαστικά τους. Καλλιεργούν την κριτική τους σκέψη και την προσωπική επιλογή και φυσικά είναι ένας ωραίος τρόπος ψυχαγωγίας. Τα παιδιά γνωρίζουν πως βρίσκονται σε μια εικονική πραγματικότητα και μπορούν να ξεχωρίσουν την αληθινή βία από την ψεύτικη. Άλλωστε πολεμικά παιχνίδια έπαιζαν και οι προηγούμενες γενιές, παιχνίδια που πολλές φορές ήταν πιο βίαια και δεν διεξάγονταν στην οθόνη ενός υπολογιστή αλλά στην πραγματικότητα.  Τα παιδιά , ας μην ξεχνάμε, έρχονται σε καθημερινή επαφή με πολύ σκληρότερες εικόνες βίας που προβάλλονται κυρίως από τα Μ.Μ.Ε. Όπως όλοι ξέρουμε η προσωπικότητα του παιδιού διαμορφώνεται κυρίως από την ανατροφή που παίρνει από το σχολείο, την οικογένεια κι όχι από τα παιχνίδια που παίζει, όση επίδραση και να του ασκούν αυτά. Στο τέλος θα λέγαμε πως σε κάθε παιγνίδι υπάρχει warning, όταν πρόκειται για υλικό ακατάλληλο και επομένως ο χρήστης είναι ενημερωμένος.

Κριτές

Οι 7 κριτές, αφού ακούσαμε προσεκτικά τα επιχειρήματα και των δύο ομάδων, δηλώνουμε πως δεν μας έπεισαν ολοκληρωτικά ούτε οι μεν ούτε οι δε. Συμπερασματικά και λαμβάνοντας υπόψη όσα ακούσαμε σημειώνουμε: τα βίαια ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι ψυχαγωγικά αλλά όταν η ενασχόληση με αυτά γίνεται εθιστική τα θεωρούμε επικίνδυνα. Βέβαια ο εθισμός είναι κάπως πιο ελεγχόμενος, αν σκεφτεί κανείς πως από πολύ μικρή ηλικία είμαστε εξοικειωμένοι με αυτά, τα θεωρούμε κάπως σαν φυσική δραστηριότητα.  Αρνητικό θεωρούμε πως δεν είναι ομαδικά παιχνίδια αλλά και πόσα άλλα δεν είναι;  Είναι πάντως δελεαστική η νέα τεχνολογία που χρησιμοποιούν, το live stream για παράδειγμα, αλλά και διάφορα μέσα που σε κάνουν να αισθάνεσαι ότι βιώνεις μια εικονική πραγματικότητα. Σίγουρα λοιπόν έχουν το ενδιαφέρον  τους αλλά χρειάζεται προσοχή κι επίβλεψη, ώστε να μη μετατραπούν σε εθισμό και προκαλέσουν κι αυτά με τη σειρά τους βίαιη και εχθρική συμπεριφορά.

Υ.Γ. Ευχαριστούμε τους μαθητές Άννα Οικονομοπούλου, Στοϊάνι Έντι και Φάνη Σφαιρόπουλο, που κατέγραψαν τις απόψεις των μαθητών/τριών του τμήματος.