ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΤΜΗΜΑ ΕΝΤΑΞΗΣ

Τμήμα ένταξης και μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες.

Για να ακούσουμε τη γνώμη ενός ειδικού μιλήσαμε με την κυρία Λαμπρινή Βασιλείου, αναπληρώτρια μαθηματικό, καθηγήτρια ειδικής αγωγής, που δουλεύει αρκετά χρόνια σε τμήματα ένταξης.

Πού εργάζεστε;

Φέτος εργάζομαι ως αναπληρώτρια καθηγήτρια Μαθηματικός με πλήρες ωράριο στο 1ο Γυμνάσιο Συκεών και εκτός από Μαθηματικά κάνω και Φυσική. Είμαι δεύτερη χρονιά στη Θεσσαλονίκη, δούλεψα στην Αθήνα στην Εύβοια και σε νησιά για αρκετά χρόνια.

Πόσες ομάδες λειτουργούν στο τμήμα ένταξης και πόσοι μαθητές παρακολουθούν μαθήματα στο τμήμα ένταξης του σχολείου;

Στην αρχή ξεκινήσαμε με 28 παιδιά, τώρα είναι 35 και θα προστεθούν άλλα 2-3, καθώς εκκρεμούν ακόμα οι αιτήσεις τους ή οι γνωματεύσεις τους για το τμήμα ένταξης. Λειτουργούν 8 τμήματα: 2 για την Πρώτη, 2 για την Δευτέρα και 4 για την Τρίτη τάξη. Οι ομάδες διαμορφώνονται με βάση την τάξη αρχικά αλλά και τις μαθησιακές δυσκολίες ή το επίπεδο των μαθητών.

Πώς βλέπετε να λειτουργεί το τμήμα ένταξης; Καλύπτει τις ανάγκες των μαθητών, ωφελούνται από αυτό;

Φυσικά και ωφελούνται. Χρειάζονται βέβαια περισσότερες ώρες γιατί οι 23 ώρες που καλύπτω ωράριο μοιράζονται στα παραπάνω τμήματα για τη διδασκαλία μαθηματικών και φυσικής ταυτόχρονα. Τα ίδια τα παιδιά παραπονούνται και ζητούν περισσότερες ώρες αλλά δεν υπάρχουν υποθέτω πιστώσεις για την πρόσληψη και άλλου αναπληρωτή για τα σχετικά μαθήματα. Τα τμήματα είναι αρκετά, αποτελούνται από 5-6 παιδιά το καθένα, γιατί διαφορετικά δεν θα μπορούσε να γίνει δουλειά ανάλογη με τις ανάγκες και τις ιδιαίτερες δυσκολίες των παιδιών.

Στο σχολείο λειτουργεί τμήμα ένταξης και για άλλα μαθήματα;

Ναι, υπάρχουν τρεις φιλόλογοι, η μία με πλήρες ωράριο και οι άλλες δύο συμπληρώνουν το ωράριό τους και μετακινούνται και σε άλλα σχολεία.

Πώς είναι οι συνθήκες, το κλίμα στο σχολείο, με τους άλλους συναδέλφους;

Οι συνθήκες εργασίας εδώ είναι πολύ καλές, αν τις συγκρίνω με αυτές σε άλλα σχολεία που δούλεψα. Στο σχολείο λειτουργούν πολλά χρόνια τμήματα ένταξης, πράγμα που στη συνείδηση όλων, και μαθητών και καθηγητών τα εδραιώνει. Καταρχήν υπάρχει αίθουσα ένταξης και μάλιστα διαθέτει διαδραστικό πίνακα και αυτό από μόνο του είναι θετικό. Σε άλλα σχολεία ψάχναμε πού να κάνουμε μάθημα. Στο γραφείο των καθηγητών, κάτω από σκάλες, σε διαδρόμους…Συνήθως βέβαια συμπίπτουμε με άλλους καθηγητές της ένταξης αλλά υπάρχει και άλλη αίθουσα, αυτή των ξένων γλωσσών, που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε. Η συνεργασία με τους συναδέλφους της ειδικότητας είναι άψογη, το ίδιο και με τους γονείς. Έρχονται συχνά και δείχνουν ενδιαφέρον να ενημερωθούν για την εξέλιξη και την πρόοδο των παιδιών τους.

Τα παιδιά πώς είναι; Ενδιαφέρονται για το μάθημα;

Το ενδιαφέρον και των παιδιών και των γονιών σε σχέση με άλλα σχολεία είναι εντυπωσιακό. Αξίζει να σημειωθεί πως το επίπεδο των παιδιών είναι πολύ υψηλότερο σε σύγκριση με άλλα σχολεία που έχω δουλέψει. Τις περισσότερες φορές μπορείς να ακολουθήσεις κανονικά την ύλη. Και η συνεργασία μεταξύ τους είναι πολύ καλή. Φαίνεται πως επιλέγουν χωρίς ενδοιασμούς ή συστολή να παρακολουθήσουν στο τμήμα ένταξης. Υπάρχει αυτό το κλίμα στο σχολείο. Δεν διστάζουν ούτε ντρέπονται να έρθουν, δεν αισθάνονται ότι είναι υποτιμητικό. Το αντιμετωπίζουν ως κάτι φυσιολογικό. Νομίζω πως τους αρέσει.

Με τους συμμαθητές τους στα γενικά τμήματα πώς είναι, τα πάνε καλά;

Απ’ όσο βλέπω δεν έχουν κανένα πρόβλημα. Συνεργάζονται κανονικά, κάνουν παρέα. Στο τμήμα ένταξης βέβαια νομίζω αισθάνονται πιο ελεύθερα. Να ρωτήσουν, να επιμείνουμε εκεί που αδυνατούν. Επειδή είναι λίγα παιδιά μπορούμε να ασχοληθούμε με το καθένα ξεχωριστά, ανάλογα με τις μαθησιακές δυσκολίες τους και να έχουμε καλύτερο αποτέλεσμα. Κάποιες φορές τα τεστ και τα διαγωνίσματα είναι γι αυτό το λόγο διαφοροποιημένα, ο χρόνος εξέτασης διαφορετικός, γενικά η όλη αντιμετώπιση. Έτσι ενθαρρύνονται κι αποκτούν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση, πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα να βελτιώνεται και η επίδοσή τους.

Προβλήματα υπάρχουν; Δυσκολίες, αντιξοότητες;

Σίγουρα τα πράγματα δεν είναι ιδανικά. Το γεγονός πως οι καθηγητές της ειδικής αγωγής δεν είναι μόνιμοι αλλά αναπληρωτές είναι αρνητικό. Έχουν να γίνουν μόνιμοι διορισμοί πολλά χρόνια. Εδώ και αρκετά χρόνια οι καθηγητές ειδικής αγωγής προσλαμβανόμαστε με προγράμματα ΕΣΠΑ και δεν ξέρω για πόσα χρόνια θα υπάρχει αυτή η δομή. Φέτος βέβαια ήρθα πολύ έγκαιρα στο σχολείο, σχεδόν από την αρχή της σχολικής χρονιάς. Δεν συμβαίνει όμως αυτό κάθε χρόνο. Τα παιδιά αυτά περισσότερο ίσως από τα υπόλοιπα χρειάζονται μια σταθερότητα. Το να έχουν τους ίδιους καθηγητές κάθε χρόνο θα δημιουργούσε ένα περιβάλλον μεγαλύτερης ασφάλειας. Ο καθηγητής από την άλλη πλευρά θα γνώριζε καλύτερα τις ανάγκες τους, θα παρακολουθούσε την εξέλιξή τους και θα έκανε καλύτερο προγραμματισμό και αποτίμηση του έργου του. Τα παιδιά θα είχαν μεγαλύτερο όφελος. Κάποια φορά που έτυχε να είμαι στο ίδιο σχολείο περισσότερο από μία χρονιά τα πράγματα ήταν πολύ καλύτερα. Αυτές οι δομές πρέπει να είναι σταθερές.

Σας ευχαριστούμε πολύ για το χρόνο που μας διαθέσατε.