ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ - ΤΕΧΝΗ

Ημέρα Ποίησης:»Παίζοντας σκάκι με τους ποιητές»

Γράφτηκε από ΚατάTείχη

 

Ο ποιητικός τρόπος με εκφραστικό μέσο τις λέξεις, ως υπέρτατη καλλιτεχνική έκφραση, αντλεί την έμπνευσή του από το λαό ,αλλά και απευθύνεται στο λαό. Για αυτό από την αρχαιότητα έως και σήμερα η ποίηση, οι ποιητές και το ίδιο το ποιητικό δημιούργημα  βρίσκονται σε μία αέναη σχέση αλληλεξάρτησης με το λαό και τα οράματά του, καθώς με όχημα τις λέξεις ο άνθρωπος προσπάθησε να προσεγγίσει τον κόσμο και να αποκωδικοποιήσει τα μυστήριά του. Η ποίηση δεν έχει στόχο μόνο την ευχαρίστηση ή την ψυχαγωγία του λαού, αλλά «επιθυμεί» τη διδαχή και τη διαπαιδαγώγησή του.  Η σχέση του Ποιητικού λόγου με τον απλό άνθρωπο αποτελούσε πάντα το ζητούμενο. Η ενασχόληση μιας μικρής ομάδας μαθητών του σχολείου μας με την ποίηση μέσω της μελέτης ποιημάτων, αλλά και της συγγραφής πρωτόλειων ποιημάτων, ήταν, νομίζω, μια ευκαιρία εκκίνησή τους στο ταξίδι των λέξεων… Η ποιητική τους σύνθεση, λοιπόν, εκφράζει την επιθυμία τους «να μην αφήνουμε την παρτίδα έτσι, όπως να’ ναι να τελειώσει» στην σκακιέρα τόσο των συλλογικών, όσο και των προσωπικών διεκδικήσεων.  Όλα αυτά ήταν αποτέλεσμα ομαδικής δουλειάς, στα πλαίσια της συμμετοχής του σχολείου μας στην δράση που συνδιοργάνωσαν το Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και η Διεύθυνση β’βάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης, στην αίθουσα τελετών του ΠΑΜΑΚ, στις 20 Μάρτη, με αφορμή την παγκόσμια ημέρα ποίησης…( Ελευθερία Μπέντση, φιλόλογος)

 

Παίζοντας «σκάκι» με τους ποιητές… 

 

Στην παρακάτω σύνθεση περιλαμβάνονται αποσπάσματα από το ποίημα «Το πιόνι» του Κ. Καβάφη, από το ποίημα «το σκάκι» του Μ. Αναγνωστάκη και από ποιήματα που εμπνεύστηκαν οι μαθητές/τριες  μας με αφορμή τα παραπάνω. Αποτέλεσμα; Οι μαθητές/τριες μας να «διαλέγονται με τους  ποιητές!

Πολλάκις, βλέποντας να παίζουν σκάκι,
ακολουθεί το μάτι μου ένα Πιόνι(το πιόνι)

  • Η πόλη μ’ ενδιαφέρον παρακολουθεί την ατέλειωτη παρτίδα(μαθητής)
  • Έλα να παίξουμε.Θα σου χαρίσω τη βασίλισσά μου.

(Ήταν για μένα μια φορά η αγαπημένη.

Τώρα δεν έχω πια αγαπημένη)(το σκάκι)

  • Με τέτοια προθυμία πάει στην άκρη
    οπού θαρρείς πως βέβαια εδώ θ’ αρχίσουν
    οι απολαύσεις του κ’ οι αμοιβές του.(το πιόνι)
  • Σ΄έχω χάσει στρατιώτη. Σ’ αναζητούμε, σα βασιλιά θα σε τιμήσουμε. Μην ντρέπεσαι. Ναι, εσένα περιμένουμε(μαθητής)
  • Θα σου χαρίσω τους πύργους μου

(Τώρα πια δεν πυροβολώ τους φίλους μου

Έχουν πεθάνει καιρό πριν από μένα)(το σκάκι)

  •  Λόγχες λοξά το ρίχνουν πεζοδρόμοι·
    τα κάστρα το χτυπούν με τες πλατειές των
    γραμμές· μέσα στα δυο τετράγωνά των
    γρήγοροι καβαλλάρηδες γυρεύουν
    με δόλο να το κάμουν να σκαλώσει·(το πιόνι)
  • κι ύστερα τόσους στρατιώτες τί τους θέλω;

(Τραβάνε μπρος, τυφλοί, χωρίς καν όνειρα)(το σκάκι)

  • Και αν νομίζεις πως κάτι κατάφερες τόσο καιρό  Θυμήσου αυτό

Προοριζόσουν για άλλο ή απλά βολεύτηκες διαλέγοντας τον δρόμο τον απλό…

Θυμήσου πως ο πόλεμος δεν κερδίζεται με μία νίκη

Θυμήσου τότε που έκανες όνειρα  (μαθητής)

  • Όλα, και τ’ άλογά μου θα σ’ τα δώσω.                                                                                                                              Μονάχα ετούτον τον τρελό μου θα κρατήσω

Που ξέρει μόνο σ’ ένα χρώμα να πηγαίνει

Δρασκελώντας τη μια άκρη ως την άλλη

Γελώντας μπρος στις τόσες πανοπλίες σου

Μπαίνοντας μέσα στις γραμμές σου ξαφνικά

Αναστατώνοντας τις στέρεες παρατάξεις.(το σκάκι)

  • Από παράθυρα λευκά διαβαίνει ο τρελός, δίχως το βράδυ να λογαριάζει(μαθητής)
  • Τι απέγιναν όλα;                                                                                                                                                                     Πού είναι εκείνη η τρελή σου διάθεση;

Πού είναι η άσβεστη φλόγα που σιγόκαιγε στο στέρνο σου;

Τι απέγιναν ;

Δεν καίγεσαι πια να δημιουργήσεις

να αλλάξεις την πόλη ετούτη;

Να πεις ˙κάτι έκανα και εγώ˙

Κέρδισα, έχασα μάχες, άλλαξα ρόλους

Ίδιος δεν έμεινα(μαθητής)

  • Μένω

Αναμένοντας πως ο τρελός κι ο στρατιώτης μου γίνονται ένα

Προσμένω το «θα νικήσουμε» με τη νίκη αντάμα(μαθητής)

  • Αλλά γλιτώνει απ’ τους κινδύνους όλους
    και στην υστερινή γραμμή προφθαίνει.
    Τι θριαμβευτικά που εδώ προφθαίνει(το πιόνι)
  • Ω ονειροπόλε…

Μη ξεχνάς   δε  σε νίκησε ο βασιλιάς

όπως ο στρατιώτης μου τον βασιλιά σου.

Σαχ ή Ρουά Ματ ; (μαθητής)

  • Γιατί εδώ το Πιόνι θα πεθάνει
    κ’ ήσαν οι κόποι του προς τούτο μόνο.
    Για την βασίλισσα, που θα μας σώσει,
    για να την αναστήσει από τον τάφο
    ήλθε να πέσει στου σκακιού τον άδη.(το πιόνι)
  • Όμως μπορείς να ζεις και να ζεις
  • Να επιλέγεις,
  • Να αλλάζεις
  • Να γίνεσαι άλλο  από αυτό που θέλησαν να γίνεις.    (μαθητής)
  • Κι αυτή δεν έχει τέλος η παρτίδα.(το σκάκι)
  • Όταν, στρατιώτη, τη νίκη διεκδικείς, ναι , τότε επιτέλους ξημερώνει (μαθητής)
  • Δικιά σου η απόφαση(μαθητές)

 

Επιμέλεια κειμένων: Ευδοξία Θεοδωρίδου και Ελευθερία Μπέντση

Έγραψαν ποιήματα οι μαθητές/τριες: Αναστασία Δελτσίδη, ΝαούμΒογιατζής, Αθανασία Σουγιελτζή, Θεοδώρα Μικροπούλου

Πώς ήταν όμως η εμπειρία των παιδιών που συμμετείχαν σ’ αυτήν την εκδήλωση;

Από την Αναστασία Δελτσίδη

Σίγουρα, τα οφέλη  της συμμετοχής μας ως ομάδα στη δράση με αφορμή την παγκόσμια ημέρα ποίησης είναι αναμφισβήτητα!  Μέσω της ενασχόλησης μας με ποιήματα καταξιωμένων ποιητών (Καβάφης, Αναγνωστάκης ) έγινε σε μας οικείος ο ποιητικός τους  τρόπος. Μια τόσο σύντομη επαφή, βέβαια ,δεν θα μπορούσε να θεωρηθεί αρκετή, όμως, πιστεύω πως τόσο η ίδια η εκδήλωση, όσο και η προετοιμασία μας για αυτήν , έδωσαν αξιοπρόσεκτα ερεθίσματα για περαιτέρω προσωπική ενασχόληση. Ελπίζουμε και ο καθένας, όσο μπορεί, να αγωνίζεται για να ενταχθούν τέτοιες δράσεις στη σχολική καθημερινότητα, με σκοπό όλοι οι μαθητές να αποκομίζουν τα οφέλη της ποίησης…

Από τον Ναούμ Βογιατζή

Μέσα από αυτή την εκδήλωση και τις τόσες ετοιμασίες για την δράση της παγκόσμιας ημέρας της ποίησης μόνο χαμένοι δεν βγήκαμε. Μάθαμε κάτι περισσότερο για τους σύγχρονους και όχι μόνο ποιητές. Δημιουργήσαμε με πρωτοβουλία των υπευθύνων καθηγητριών ποιήματα εμπνευσμένα από γνωστούς ποιητές και από τα βιώματα μας. Γνωρίσαμε καλύτερα την έννοια «ποίηση» και ό,τι αυτή συνεπάγεται. Ήρθαμε πιο κοντά  μεταξύ μας, σαν ομάδα. Συνεπώς είμαστε κερδισμένοι από όλες τις απόψεις!

Από την Θεοδώρα Μικροπούλου

Ένα καινούργιο ταξίδι ξεκίνησε για μάς μόλις μας ανακοινώθηκε η πρόταση για συμμετοχή σ’ αυτήν την ενδιαφέρουσα εκδήλωση,  που σχετίζεται με την ποίηση. Μαθητές και καθηγητές συνοδοιπόροι για ένα καλύτερο αποτέλεσμα. Στόχος μας ήταν να προσπαθήσουμε μέσα από τη σύνθεση και δραματοποίηση της δημιουργίας μας να μεταδώσουμε κάποια μηνύματα. Ενημερωθήκαμε για πράγματα τα οποία δεν γνωρίζαμε, ασχοληθήκαμε με τέχνες και περάσαμε τον χρόνο μας ευχάριστα και δημιουργικά. Όλο αυτό ήταν μια μεγάλη ευκαιρία για εμάς δοσμένη από τους διοργανωτές της εκδήλωσης και στην συνέχεια από τις καθηγήτριες μας, που μας εμπιστεύτηκαν για το έργο αυτό. Κερδίσαμε πολλά. Ευχαριστούμε!

Από την Αθανασία Σουγιελτζή

Μέσα από την ενασχόληση με τα ποιήματα  και την εμπειρία της προετοιμασίας μας, ήρθαμε πιο κοντά στον κόσμο της ποίησης και τους ποιητές. Είχαμε την ευκαιρία να διαβάσουμε ποιήματα αλλά και να γράψουμε δικά μας. Ξέρω τώρα ότι στην «παρτίδα» της ζωής παίζουμε όλοι και είμαστε μάλλον τα πιόνια, που μπορούν όμως να «αλλάξουν» την παρτίδα. Κέρδισα, μόνο κέρδισα και σίγουρα αυτό το ταξίδι δεν θα το ξεχάσω ποτέ!

 

 

 

Σχετικά με τον αρθρογράφο

ΚατάTείχη

Αφήστε Σχόλιο